Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Autori novej Lary Croft takmer vyrobili zbytočný škandál

20.06.2012 | Michal Korec

Spracovanie niektorých tém vo videohrách ešte stále vrhá zlé svetlo na celý priemysel

Po nedávnej videohernej výstave E3 sa na internete strhla mediálna/PR búrka okolo novej Lary Croft. Trailer na ďalší diel Tomb Raidera (vyjde v marci 2013 ako reštart série) ukazuje Laru Croft ako mladú a zraniteľnú ženu, ktorá stroskotala na divnom ostrove, kde žijú násilní domorodci, čo jej idú po krku a možno sa ju pokúsia znásilniť. Herní komentátori sa už dva týždne predháňajú, ako táto téma vrhá zlé svetlo na videohry. Z veľkej časti majú pravdu.

PR kúsok

Na prvý pohľad do vyzerá ako PR hra. Autori nastrihali niekoľkominútový trailer, potom sa do interview dostal výrok o znásilnení (čo mohlo priniesť vyšší záujem hráčov, pretože doteraz táto tematika v hre spracovaná v podstate nebola) a vzápätí prišlo dementi, že to autori tak implicitne nemysleli a že ide iba o zle vysvetlený kontext scény. Vcelku zaužívaná taktika: vydať správu, potom ju zmeniť, upokojiť situáciu a zožať dvojnásobnú publicitu.

Toto však môže platiť na herné médiá, ktoré uverejňujú desiatky správ denne. Keď sa témy chytia komentátori a neherné médiá, hrozí nepriaznivá kritika: že hry nevedia správne spracovať určité témy. Ako je to s prehnaným násilím, o ktorom sa debatuje desiatky rokov, od čias Dooma, Hellu a iných krvavých hororov, kde sa motorovou pílou rezali telá. Ani otázka sexu nie je nevysporiadaná: občas sa objaví sexuálna scéna, najviac sa do histórie (zatiaľ) zapísala skrytá scéna z GTA: San Andreas, kvôli ktorej musel distribútor sťahovať hru z obehu.

Zdroj: Square Enix

Ťažké témy v hrách a filmoch

Videohry majú oproti filmom, knihám či hudbe jednu nevýhodu – a nie iba relatívne mladý vek. Fakt je, že mnohé hry sú akčné a sledujú najmä zábavnú stránku. Výpovednú môžu, ale nemusia načrtnúť. Problém prichádza, ak sa chcú zaoberať náročnými témami.

Napríklad téma násilia sa vo filmoch prepiera desiatky rokov. Dokonca i téma sexuálnych scén, vrátane bizarného amerického a sčasti európskeho systému, ktorý neváha pri vraždách nasadiť známku nevhodnosti pre divákov do 12 rokov, hoci pri erotike udeľuje známku 15/18 plus skoro automaticky. V tomto smere sú hry filmom podobné: skôr akceptujú násilie.

Otázka znásilnenia je náročnejšia, no za posledné roky sa vo filmoch či seriáloch (dokonca aj v typických popoludňajších) rozšírila. Niektoré filmy spracúvajú túto tematiku mimoriadne kruto, za čo si vyslúžili tvrdú kritiku, ako napríklad úvodná drastická scéna Irreversible, ktorá pred desiatimi rokmi pobúrila festival v Cannes. Ale ako sa s ňou môže konfrontovať videohra?

Zdroj: Square Enix

Archetypy a nové prvky

Videohry majú problém s archetypmi. Už len ich náplň sa mnohým zdá problematická: tu skoč niekomu po hlave, tam vyprázdni zásobník olova. S hrdinami to často nie je oveľa lepšie: stále dookola supermani a svalnáči s guľometom (česť titulom, ktoré dajú prednosť inteligentnej postave). Do tohto koloritu zapadajú hry s vážnejšími témami pomerne ťažko.

Že nová Lara nebude dobrodružná a nebojácna ako doteraz (resp. potom, keďže novinka je akýmsi prológom), to je zámer. Iná vec je, či je správne, ak sa k nemu chcú autori dopracovať cez prípadnú traumu a jej prvý smrteľný úder ešte priostriť kontroverznou scénou. Ak má byť zámer znepokojivý, môže takáto scéna fungovať. Hoci to, že sa hry vezú na vlne násilnejšieho a temnejšieho podania, určite nie je pozitívny trend. Ale ak má ísť o vývoj hrdinky a videohra chce ukázať jej hlbšiu, hoci temnejšiu stránku, mala by dostať šancu.

Ostáva posledná otázka: či takúto tému rozoberať cez veľkorozpočtový trhák. Ani Hollywood nedáva nepríjemné scény do filmov, od ktorých chce polmiliardové výnosy, ale skôr do festivalových filmov, ktoré majú šokovať určitú komunitu. Preto by bolo akceptovateľné vidieť takú scénu v menšej hre a nie trojáčkovom hite.

Videohry dospievajú iba pomaly. Ak by sa už dostali do dospelého veku, kauza Lara Croft by možno ani nevznikla, prípadne by vyvolala iný typ komentárov ako prvotné zdesenie typu „čo robíte s mojou hrdinkou!“ Najmä keď explicitná sexuálna scéna a problematika údajného znásilnenia sa riešila ešte v roku 1995 pri psychologickom horore Phantasmagoria.

Foto na titulke a v článku - Square Enix

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1 Diskusia

Tagy: Square-Enix

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1 Diskusia