Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Twitter a Facebook majú plateného konkurenta

13.08.2012 | Ondrej Podstupka

Zakladateľ projektu App.net tvrdí, že bezplatná sieť sa nakoniec vždy obráti voči používateľom

V posledných mesiacoch sa množstvo drobných projektov snaží vtesnať do priestoru, ktorý ešte úplne nezabrali Facebook a Twitter. Sociálna sieť App.net ale na rozdiel od konkurencie neponúka používateľom vzrušujúce nové funkcie. Jej hlavným lákadlom je nepopulárny biznis model. Chce, aby si ľudia za službu zaplatili z vlastného vrecka. Prístup na sociálnu sieť, ktorá sa podobá na chudobnú verziu Twitteru, stojí päťdesiat dolárov ročne.

Práve fakt, že App.net má byť platená priamo používateľmi, si získal pozornosť technologických blogov a nadšencov. Znamená to totiž, že projekt nebude musieť riešiť financovanie cez reklamu, čo by malo prispieť k väčšej ochrane súkromia používateľov a lepšiemu prostrediu pre vývojárov.

Za súkromie sa platí

„Dôvod, prečo vo mne koncept spoplatnenej sociálnej siete vzbudzuje optimizmus je, že naša motivácia je ekonomicky zosúladená so záujmom našich používateľov. Ak predávame službu, naši používatelia sú našimi zákazníkmi a našou prácou je zabezpečiť, aby boli používatelia spokojní. Ak by sme službu poskytovali zadarmo, našimi zákazníkmi by boli zadávatelia reklamy a museli by sme sa snažiť, aby boli spokojní oni,“ povedal zakladateľ projektu Dalton Caldwell vo videu oznamujúcom spustenie služby.

D. Caldwell prirovnal sociálne siete v rozhovore pre Techcrunch k infraštruktúre, akou sú napríklad elektrické rozvody. Majú podľa neho slúžiť najmä ako stabilná a spoľahlivá platforma pre ďalšie produkty. Predpokladá teda, že vývojári budú na surovej infraštruktúre App.net budovať ďalšie služby. Časom tak môžu vzniknúť weby alebo aplikácie, ktoré budú využívať časti existujúcej siete App.net pre vlastnú potrebu. Zároveň ale tvrdí, že bezplatný model motivuje existujúce siete, aby v snahe navýšiť príjmy hazardovali so súkromím používateľov a obmedzovali príležitosti pre nezávislých vývojárov. Sociálna sieť poňatá ako infrašrtruktúrna spoločnosť prináša podľa neho stabilnejší obchodný model.

Problémom pre sieť ale môže byť nedostatok používateľov. D. Caldwell pred štartom povedal, že projekt spustí len v prípade, že sa mu od budúcich používateľov podarí vyzbierať pol milióna dolárov. Cieľ sa podarilo naplniť, čo znamená, že projekt by mal mať dosť prostriedkov na rozbeh a zároveň aj počiatočnú skupinu približne 10-tisíc používateľov. Otázkou je, ako sa sieti podarí rásť a či bude menšia skupina platiacich zákazníkov schopná pokryť náklady na jej prevádzku a ďalší vývoj.

Syndróm Facebooku

Isté ale je, že App.net nebude musieť riešiť problémy, ktorým v súčasnosti čelí napríklad Facebook. Od májového uvedenia akcií na burzu (IPO) sa akcie spoločnosti prepadli približne o 40 percent a dnes sa predávajú približne za 21 dolárov za kus. Hlavným dôvodom je, že investori majú pochybnosti, či si Facebook dokáže aj v budúcnosti udržať rast tržieb, ktorých najväčším zdrojom je v súčasnosti reklama.

Sociálna sieť je tak tlačená do stále agresívnejších reklamných formátov. Tie ale musia trafiť presnú hranicu, keď sú už efektívnejšie ako bežné bannery, ale nie natoľko útočné, že používateľov odradia. Univerzálne a efektívne riešenie zabehané siete zatiaľ nenašli.

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP

 

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Tagy: facebook, sociálne siete, Twitter

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia