Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Digitálna TV revolúcia Slovensko obišla

16.06.2012 | Lukáš Kočišek | © 2012 TREND Holding

Ani nové stanice, ani presnejšie cielenie, ani nové služby – prechod na digitálne vysielanie zabezpečil biznis operátorom a znížil význam antény

Slovenský televízny trh bol v roku 2011 najmä o vyrovnávaní síl – technicky aj programovo. Ukončenie procesu digitalizácie terestriálneho vysielania nastolilo rovnaké konkurenčné podmienky pre všetkých najväčších vysielateľov – Markízu, Joj či Jednotku si od vlaňajška môže naladiť drvivá väčšina obyvateľov Slovenska. Dosiahnutím rovnakého pokrytia, ale najmä v dôsledku agresívneho programmingu sa televízie doťahovali aj z pohľadu sledovanosti. Sily sa v istý moment preskupili tak, že slovenský TV trh už nemal jednoznačného lídra ako kedysi.

Vyťažil len jeden

Po vypnutí analógového vysielania v polovici minulého roka už neplatilo, že Markíza, TV Joj a ich tematické kanály mali nevyrovnané podmienky – stanice majú v DVB-T úplne rovnaké terestriálne pokrytie, a teda aj potenciálne publikum. Napokon však zavážilo oveľa viac čosi úplne iné: státisíce domácností prešli z antény prevažne na satelit, kde otázka „naladím-nenaladím“ nezohráva úlohu.

Celý proces digitalizácie terestriálneho éteru, ktorý sľuboval zvýšenie konkurencie, tematické stanice a nové služby, sa skončil tým, že na anténu sa dennodenne spolieha už iba jednociferné percento divákov. Televízie, na čele s RTVS, tak na túto malú časť publika zbytočne vynakladajú milióny eur. „Digitalizácia nám nepriniesla žiadne výhody. Na pár rokov sa postarala o lepší biznis pre satelitných a káblových operátorov a výborný biznis pre Towercom. Ostatní na tom nezískali nič, iba vyrovnanie distribučnej platformy na šírenie svojich programových služieb,“ tvrdí riaditeľ Centra reklamy TV Markíza Matej Ribanský.

Hoci Towercom má k dispozícii aj ďalšie voľné frekvencie, Markíza podľa M. Ribanského už viac za DVB-T platiť nebude. „V súvislosti s cenou za terestriálne vysielanie, ktorú nastavil Towercom, a v konfrontácii so spomínanou nízkou penetráciou nevidíme spúšťanie nových programových služieb pre DVB-T reálne. Budeme preferovať káblovú a satelitnú retransmisiu,“ dodáva.

Ticho po búrke

Digitalizácia nepriniesla ani boom nových televízií, ktoré by chceli využiť na prvý pohľad atraktívnu možnosť celoplošného pokrytia. Práve naopak, minulý rok v lete skončila verejnoprávna športová Trojka, ktorej od začiatku chýbali peniaze na dôstojné fungovanie i zmysluplný biznis plán. Markíza a Joj o zámeroch na spustenie svojich tretích kanálov už dlhší čas iba hovoria. Čo bude hlavný spúšťač nových projektov, je zrejmé – peniaze. Reklamný trh na Slovensku sa zatiaľ nezotavuje, pre televízie preto ani nemá zmysel hrnúť sa do nákladných programov s otáznou návratnosťou. Už roky je tiež jasné, že pri veľkosti reklamného trhu je predstava o vzniku nového plnoformátového subjektu nanajvýš naivná.

„S myšlienkou spustiť ďalší kanál sa zaoberáme stále, je to skôr vec situácie na trhu a akým spôsobom to zapadne do globálnej stratégie spoločnosti,“ hovorí M. Ribanský. Markíza získala ešte v júli minulého roka licenciu pre kanál Markíza Cinema, no CME podnikla na Slovensku aj viaceré kroky, ktoré naznačujú úvahy o spustení mužskej stanice. Licencovaná spoločnosť Markíza-Slovakia si dala registrovať ochranné známky ako Action, Action TV či Markíza Action.

Televízia Joj taktiež potvrdzuje, že má pripravené viaceré koncepty možných nových staníc. „Platí jediné, čakáme na vhodnú situáciu na trhu. V súčasnosti by spustenie ďalšieho kanála nemalo z ekonomického hľadiska zmysel,“ hovorí obchodný riaditeľ Martin Heržo.

Doma bez srdca, Plus bez Joj

Na zobrazenie celého článku je potrebné predplatné TRENDU alebo TRENDU Digital

Článok vyšiel v týždenníku TREND 23/2012. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte si predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľom nie ste, vyberte si:

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia